Krzysztof Kris Sarnecki, Waldemar Warzecha, Tomasz Zambrzycki

Business Plus Magazine, April 15, 2005

 

 

Franchise – model biznesu XXI wieku. (Krzysztof Sarnecki, Waldemar Warzecha, Tomasz Zambrzycki)

Dla przypomnienia, franchise (w jezyku polskim uzywa sie równiez terminu franczyza) to system, w którym model biznesu oryginalnie opracowany przez jedna firme (franczyzodawce) zostaje powielany przez inne firmy (franczyzobiorców) na szczególowo ustalonych warunkach. Franczyzobiorcy przyjmuja marke i prowadza firme wedlug zasad okreslonych przez franczyzodawce, który zapewnia szkolenie, podreczniki operacyjne, promocje i niekiedy sprzet, wyposazenie i pólprodukty. W zamian za to franczyzobiorca odprowadza do franczyzodawcy okreslona czesc swoich obrotów. Najpopularniejsze rodzaje firm franchisingowych to restauracje szybkiej obslugi (McDonald's, Burger King, KFC, Dunkin' Donuts), punkty wymiany oleju (Jiffy Lube, Express Oil Change), motele (Howard Johnson, Motel 6, Traveloge) i sklepy z artykulami pierwszej potrzeby (7-Eleven, White Hen Pantry). Poczatki franchisingu siegaja polowy XIX wieku, gdy Issac Singer stworzyl siec dystrybucji produkowanych przez siebie maszyn do szycia.

Wrócmy do pytania o tak wielka popularnosc. Po zainwestowaniu stosunkowo nieduzego kapitalu franczyzobiorca korzysta ze sprawdzonego modelu oraz z renomy zwiazanej z nazwa i znakiem handlowym franczyzodawcy, a jednoczesnie pozostaje niezaleznym przedsiebiorca. Prowadzi to bezposrednio do znacznego obnizenia ryzyka zwiazanego z podjeciem przez franczyzobiorce dzialalnosci gospodarczej – wedlug Small Business Administration , zaledwie 5% firm franchisingowych upada w pierwszym roku, w porównaniu z 30-35% w przypadku malego biznesu ogólem. Minimalizacja ryzyka jest bez watpienia najwieksza zaleta franchisingu, ale nie jedyna. Równiez finansowanie jest zdobyc latwiej – nie trzeba przekonywac banku, ze pomysl na biznes jest dobry, bo przeciez zostal on juz wielokrotnie sprawdzony. Ponadto franczyzodawcy czesto udzielaja pomocy w znalezieniu zródel finansowania.

 

 

Waldemar Warzecha
Kris Sarnecki
Tomasz Zambrzycki

 

dalej



Strona główna
Część 3
 

Krzysztof Sarnecki | Chicago | Czas na biznes | Kris Sarnecki | USA